Aнa Мирковиќ, извршен директор на Институтот за дигитални комуникации (DCI), специјално за Маркетинг мрежа зборува за тоа како да се изгради својата репутација на социјалните мрежи, дали таа работа треба да се остави на надворешните соработници (специјализирани агенции) и дали во овој момент можеме да кажеме дека граѓаните на Србија се дигитално писмени.
Можеме ли, по Вашето мислење, во овој момент, да кажеме дека граѓаните на Србија се дигитално писмени?
Граѓаните на Србија се дигитално писмени онолку колку што и се реално писмени. Социјалните медиуми ни даваат појасна и пореална слика за тоа колку е некој писмен, образуван, информиран, бидејќи како што еднаш рече еден мудар човек на Twitter – сите сакаат да пишуваат, и никој не сака да прочита. Со други зборови, сите тие се повикани да кажат нешто, а не се повикани да се информираат за сето тоа и ние сега имаме еден добар “Интернет скенер”, кој ни покажува незавидно ниво на писменост во нашата земја. Кога велам писменост – не мислам само во правописот, но, исто така, и на информираност, знаење, интроспекција (само-перцепција и увид во сопствените способности), итн.
Ако сме добри во живо, дали тоа значи дека ние сме подеднакво добри и во онлајн комуникацијата? Кои се основните правила кои мора да се следат кога станува збор за дигиталните комуникации?
Верувам дека секој поединец, компанија, бренд кој добро комуницира во реалниот свет – може да биде добар и на интернет. А за да бидат – тие мора да имаат јасна стратегија и паметно дефинирани цели. Сите ние имаме целни групи до кои сакаме нешто да им испратиме. И сакаме, исто така, овие пораки да доведат до некаква реакција, промена на ставовите или однесувањето. Ние ги анализира нивните потреби, желби, интереси … Внимателно ги кодираме пораките, уште повнимателно ги избираме каналите за комуникација, и дури кога пораката е испратена – следи вистинскиот предизвик: слушаме, анализираме, прашуваме, слушаме, слушаме, анализираме … Бидејќи слушањето е најважниот дел во процесот на комуникација – откриваме дали другите не разбрале (и како не разбрале), што тие мислат за пораката, на кој начин реагираат на неа … “Причината поради која имаме две уши, а само една уста е да може повеќе да слушаме, а помалку за зборуваме “, рекле старите Римјани. Многумина од нас се во фазонот “Им рековме…”, а малкумина се од оние кои ќе се пофалат со слушање. И тогаш тука не постои комуникација. Особено, не постои квалитетна дигитална комуникација.
На социјалните медиуми најважно е слушањето. Целиот концепт на социјалните медиуми е да корисниците генерираат содржини, теми, да креираат процеси, и да учествуваат во нив. Од тоа колку ние внимателно слушаме – зависи колку ќе бидеме успешни во она што го работиме.
Ние треба да иницираме процеси и да ја анимираме заедницата да се приклучи во нив, активно да учествува (партиципира) и постојано да се создаваат нови содржини. Покрај тоа, комуникацијата на дигитални медиуми е и постојана и транспарентна, двонасочна и повеќенасочна … Сето тоа ја прави многу предизвикувачка и бара од нас и ние да бидеме такви: отворени, секогаш подготвени да комуницираме, да откриваме други и поинакви гледишта, да ги почитуваме различностите и постојано да учиме.
Како традиционалните медиуми се борат со двонасочната комуникација и која е главната конкурентска предност на социјалните медиуми ?
Традиционалните медиуми со години наназад се обидуваат да преминат од моделот ‘еднонасочна’ во моделот “двонасочна комуникација”. Многу тешко им оди тоа, и нивната позиција е незавидна – публиката се промени, поинаку се однесува, се навикна да учествува во создавањето на содржината и не се толку отворени за безпоговорно примање на информациите, без да бидат во можност да коментираат, да го искажат своето мислење и, на крајот, и самите да бидат креатори на вестите. Традиционалните медиуми дефинитивно ќе мора да се подложат на сериозна трансформација, со цел да го најдат своето место кај публиката. Но, ако постои дилема за тоа дали традиционалните медиуми ќе исчезнат поради налетот на нови, дигитални медиуми – моја претпоставка е дека тоа нема да се случи. Секој може (и треба) да го најдат своето место – социјалните медиуми донесоа брзина, флексибилност и повеќенасочност во комуникацијата, а традиционалните тие се веродостојни, сигурни и систематски.
Компаниите и брендовите се уште не инвестираат доволно пари во digital, верувајќи дека тој е “евтин”. До кој степен курсевите во рамките на Институтот за дигитални комуникации (DCI), ќе им овозможат на посетителите да научат како да ги планираат своите дигитални буџети, но и да мобилизираат корисници, како би станале онлајн амбасадори на бренд / компанија?
Во најблиска иднина ќе биде незамисливо некој да нема образование од областа на дигиталните комуникации. Во овој момент во нашиот регион, дигиталната комуникација е препозната како неопходност, а сепак, многу малку луѓе кои се занимаваат со дигитална комуникација на некое систематско ниво. Фејсбук е популарен (има 1,2 милијарди корисници во светот , а повеќе од 3,5 милиони корисници во Србија ), но дали е тоа најдобар канал за промоција на вашиот бизнис, производ, услуга? И кои се луѓето кои сакате да ги анимирате на оваа социјална мрежа? Кои се нивните карактеристики, како тие се однесуваат, што им се допаѓа, а што не, која е содржината која најдобро комуницира со нив и во кое време? Ова не се прашања кои треба да ве збунат, туку да ви помогнат во остварувањето на целите. Следното нешто е дали сте подготвени за социјалните медиуми? Колку сте отворени, посветени на вашата заедница, колку сте толерантни и подготвени да работатите на себе ( на унапредување на производите и услугите). Доколку не сте – социјалните медиуми не е за вас. А доколку го игнорирате апсолутно најдоминантниот медиум на денешницат, опстанокот на вашиот бизнис е (веројатно) во прашање.
Институтот за дигитални комуникации ќе им помогне на компаниите, организациите и поединците да ја разберат темата, за почеток. Потоа, ќе ги научи да ги следат процесите и ќе им понуди методологија, да можат во секое време да се адаптираат на промените кои се брзи и многу чести. Ќе ги научи да се развијат стратегии, паметно да ги избраат каналите за комуникација, да се користат огромни бази на информации и податоци кои социјалните медиуми ви ги нудат и да се управуваат со комуникација во согласност со реалните параметри. Ќе научат да ги следат процесите, внимателно да еволуираат и да ги менуваат пристапите до степен до кој тоа ги подобрува ефектите од кампањата. И најголемата придобивка е тоа што ќе работат со експерти од областа на дигиталниот маркетинг и социјалните медиуми од Европа, селектирани во групи на практичари кои ги работеле и ги работат најголемите кампањи во оваа област. Нивните практични знаења и насоки ќе им овозможат да се оптимизира употребата на дигиталните медиуми за подобрување на бизнисот, на вистински начин да ги дефинира стратегиите за настап и вистинскит луѓе да ги поврзе за нивниот бренд на квалитетен начин. Со максимална заштеда на време и пари.
Како да се изгради репутација на социјалните мрежи и дали таа работа треба да и се препушти на надворешни соработници (специјализирани агенции)?
Угледот на една компанија, бренд, организација или поединец се формира врз основа искуственото доживување поврзано со организацијата. Репутацијата е последица на воспоставување на непосреден контакт со организацијата и формирање на мислења за неа врз основа на целата колекција на слики. Врз основа на сé досега кажано – може ли да замислите подобар медиум за создавање репутација од социјалните медиуми ? Социјалните медиуми се Word of mouth на 21 век – а фактот дека вработените од компаниите кажуваат убави работи за нивните производи, на никој не му е важно. Најважно е она што секој од нас, крајните корисници на производот, има да каже. Други луѓе ги читаат нашите коментари , обрнуваат внимание на нашите препораки и забелешки и тоа е она што влијае на создавањето на угледот.
Сите веројатно знаат дека современото разбирање на целокупната вредност на компанијата најмногу зависи од нејзината репутација, а не од физичкиот капитал , како што некогаш се мислеше. Значи, колкава е вредноста на некоја компанијата ќе зависи најмногу од нејзиниот настап на дигиталните медиуми.
Секако дека е важно да се има специјализиран (агенциски) тим кој ќе ви помогне во конципирање на стратегијата за настап, продукцијата на средства за комуникација на дигиталните медиуми, анализа … Но, ако имате лице во компанијата која ги разбира дигиталните комуникации, тогаш и работата на агенцијата ќе биде поквалитетна, а остварувањето на целите загарантирано . Институтот е всушност и посветен на развој на кадар, а со тоа и на економскиот развој на регионот во кој функционира, давајќи им на поединци и организации можност да се здобијат со вештини да се адаптираат брзо на промените во животната средина, создавајќи нови можности за бизнис.