• Огласи за работа
  • |
  • Датабаза на агенции
  • |
  • Датабаза на медиуми
Friday, May 9, 2025
Ресурсен центар
No Result
View All Result
NEWSLETTER
Marketing365
Контакт
  • ТЕМИ НА ГОДИНАТА
    • Женско претприемништво
    • Сајбер безбедност
    • Финансиска писменост
    • Македонски визуелен идентитет
  • Во фокусот
    • Истражувања
    • Колумни
    • Интервјуа
  • Маркетинг & Адвертајзинг
    • #MKAgencyLife
    • Креативен импулс
    • Digital
    • Герила маркетинг
    • Политички маркетинг
  • ПР
  • Медиуми
  • Компании
    • FMCG
  • Настани
Marketing365
  • ТЕМИ НА ГОДИНАТА
    • Женско претприемништво
    • Сајбер безбедност
    • Финансиска писменост
    • Македонски визуелен идентитет
  • Во фокусот
    • Истражувања
    • Колумни
    • Интервјуа
  • Маркетинг & Адвертајзинг
    • #MKAgencyLife
    • Креативен импулс
    • Digital
    • Герила маркетинг
    • Политички маркетинг
  • ПР
  • Медиуми
  • Компании
    • FMCG
  • Настани
No Result
View All Result
Marketing365
No Result
View All Result

Етика во фокусот: Кога ако не сега!?

27/01/2014
in Во фокусот, ПР
Сподели на FacebookТвитниСподели на LinkedIn

Практичарите од областа на односите со јавност во Македонија деновиве имаат уникатна и можеби неповторлива можност, за првпат да ги дефинираат вредностите, принципите и нормите на своето делување од чие почитување во голем дел зависи целокупната репутација на PR профeсијата во јавноста, а со тоа и успехот на сите оние што „го вадат лебот“ од неа. До 15-ти февруари, сите оние што имаат нешто да кажат за односите со јавност можат да ги достават своите коментари, мислења и предлози и со тоа да учествуваат во дефинирањето на првиот Етички кодекс на ЗОЈМ, а со тоа да влијаат на одредување на правецот по кој ќе се развива ПР професијата во Македонија во иднина.    

Етика, Етички кодекс, ПР

„Етичкото практикување на односите со јавноста е најважната обврска на членовите на PRSA“. Ова е клучната поента во преамбулата на Етичкиот кодекс на најстарото и најголемото здружение на професионалци од областа на односите со јавноста во светот – PRSA (Public Relations Society of America).  Патем, споменатиот документ, првично составен уште во далечната 1950-та година,  во текот на 2013-та доживеа темелно „чешлање“ од страна на членството на PRSA, процес кој траеше една година и во кој активно, со свои забелешки и коментари, се вклучија (on-line) илјадници членови на оваа респектибилна американска професионална организација. Активни на ова поле беа и PR професионалците во нашето поблиско опкружување. Само 10-тина години од неговото усвојување, членството на Хрватското здружение за PR (HUOJ), слично како Американците, на крајот на минатата година одлучи да направи измени и дополнувања на својот Етички кодекс. Случајно или не, обновениот етички кодекс на HUOJ и по форма и по содржина е многу сличен на оној на PRSA.

р е к л а м а

Каде сме ние на ова поле?

Препознавајќи го огромното значење и сериозноста од дефинирање на вредностите и принципите според кои би требало да се практикуваат односите со јавноста во Македонија, една од првите задачи што си ги постави управниот одбор на ЗОЈМ (Здружение за односи со јавноста на Македонија) беше креирање на предлог текст на Етички кодекс кој би ја добил својата финална верзија откако членовите на ЗОЈМ и сите останати кои имаат допирни точки со односите со јавноста во земјава ќе ги достават своите коментари, забелешки и сугестии. Како член на работната група задолжена за составување на првичниот текст на Етичкиот кодекс на ЗОЈМ, можам да потврдам дека при неговото составување се водевме од текстовите на важечките кодекси на PRSA и IPRA (International Public Relations Association), како и на здруженијата на PR професионалците од Хрватска, Србија и Словенија, а консултиравме и дополнителна стручна литертаура и мислења на експерти. На секој што ќе го прочита текстот, веднаш му станува јасно дека не се обидуваме да измислиме „топла вода“. Основните постулати за професионалната PR практика ги преземавме (со минимални адаптации) од оние што пред еден век ги измислиле односите со јавноста. Се разбира, текстот содржи и оригинални предлози кои произлегуваат од спецификите и искуствата на практикувањето на односите со јавноста во земјава, како што е примерот со дефинирање на неспоивоста на практикувањето на односите со јавноста со практикување на новинарството; нудењето финансиски надоместок за објави, тргнувајќи од она што Американците го нарекуваат „pay-to-play”, наместо основниот принцип на односите со јавноста кој се темели на правилото „pray-for-play” и слично. Составувањето на предлог-текстот на првиот етички кодекс на PR професијата во Македонија  и покрај сериозниот предизвик, беше се чини најлесниот дел од задачата.

Она што следуваше потоа, во најмала рака, го стопи мојот првичен ентузијазам и верба дека (конечно) и ние во Македонија ќе го трасираме патот на професионалните односи со јавност, во чие практикување се втемелени највисоките етички норми и стандарди. Имено, на трибината организирана во рамките на првата Конференција на ЗОЈМ (есента 2012-та) скоро и да немаше кој да дискутира, затоа што повеќе од две третини од присутните на конференцијата ја напуштија салата кога на дневен ред дојде расправата за темата „етика“, со што јасно покажаа што не е нивниот професионален приоритет. Вториот обид  да се збогати првичниот текст на кодексот помина уште полошо (ако тоа е возможно). Во обидот конструктивно да се разговара за понудениот текст на првиот Етички кодекс на ЗОЈМ, во рамките  на редовното годишно Собрание кое се одржа во февруари 2013-та, можеа дури да се слушнат и мислења дека „можеби сега и не ни е потребен етички кодекс“. Лично, сакам да верувам дека ваквите размислувања на поединци, повеќе се резултат на нивната кусогледост и некреативност, отколку на нивниот страв кој потекнува од сознанието дека со усвојувањето на Етичкиот кодекс и етичката практика ќе завршат нивните денови на импровизации и непрофесионално однесување, со што нанесуваат директна штета врз репутацијата на целата фела.

Впрочем, зошто ни се неопходни етички норми во односите со јавноста?

Како никогаш досега, односите со јавноста (PR) добиваат на значење за комуникациите на компаниите, брендовите, институциите, организацииите и поединците, во нивниот обид да ги остварат своите цели, преку креирање доверба и разбирање кај групите од јавноста од кои зависи нивниот успех. Во свет во кој новите и социјалните медиуми му даваат реална моќ на поединецот да се вклучи и да оствари влијание, ниту една друга комуникациска дисциплина, освен односите со јавноста, не може да им понуди и овозможи на лидерите да ги донесат вистинските одлуки, а на јавноста да ја формира вистинската слика за брендовите, компаниите, организациите… и нивната мисија. Тоа е така затоа што за разлика од другите комуникациски дисциплини кои упорно се обидуваат да им ја „продадат“ на луѓето само својата вистина (порака), односите со јавноста поттикуваат дијалог и разбирање, со цел да креираат и да ја одржат довербата на јавноста во компаниите, брендовите, организациите, институциите…

Со ваквата важна улога на односите со јавноста природно доаѓа и огромна одговорност. Како ќе се грижиме и ќе ја одржуваме високата репутација на бредовите, компаниите, институцииите и организациите, ако наместо интегритет, вредности, принципи и професионализам, сликата за нашата професија во општеството се гради преку делувањето на неколку поединци (и фирми) кои воопшто не ги разбираат или погрешно ги практикуваат односите со јавноста.

Затоа, мојот апел до сите вас кои сакате професионално и вистински да ги практикувате односите со јавноста гласи: Вклучете се! Дајте го својот придонес кон креирањето на етичките норми според кои сите ние и нашата професија – односи со јавноста – ќе бидеме признаени како вистинска движечка сила во општеството. Кој ако не ние!? Кога ако не сега!?

р е к л а м а
EVN Banner

Вечерен бриф

Маркетинг365 вечерен бриф

* indicates required

За нас

Маркетинг365 (М365) е прв македонски портал кој во фокусот ја има маркетинг, медиа и ПР индустријата во Македонија.
Формиран е во 2011 година и во своето досегашно постоење има добиено неколку домашни и меѓународни признанија вклучувајќи ги и “Блог на годината“ (прво место, 2011 и 2015 година), “Највлијателен балкански блог кој доаѓа од Македонија“ (прво место 2012) и “Најдобар бизнис-информативен веб сајт“ (второ место, 2014)…….Прочитај  ПОВЕЌЕ

marketing365-logo-transparent

  • Импресум
  • Контакт
  • Датабаза на агенции во Македонија
  • Политика за приватност на Marketing365 (Privacy Policy)

 

Member of

  • Импресум
  • Контакт
  •  Ценовник за огласување
  • Политичко рекламирање 2024
  • About (English)

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

Користиме колачиња за да го оптимизираме Вашето искуство на нашата веб страна. Со кликање на "Прифати ги сите" се согласувате на користење на сите колачиња. Можете и да кликнете на "Избери колачиња" за сами да изберете кои од нив ќе бидат активни.
Избери колачињаПрифати ги сите
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT
No Result
View All Result
  • Најнови вести
  • Во фокусот
    • Колумни
    • Интервјуа
    • Истражувања
  • Маркетинг & Адвертајзинг
    • #MKAgencyLife
    • Креативен импулс
    • Digital
    • Герила маркетинг
  • ПР
  • Медиуми
  • Настани
  • Компании
  • Огласи за Маркетинг/ПР работа
  • ДАТАБАЗА НА АГЕНЦИИ
  • ДАТАБАЗА НА МЕДИУМИ
  • Контакт
  • Ценовник за огласување
  • Политичко рекламирање

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.