• Огласи за работа
  • |
  • Датабаза на агенции
  • |
  • Датабаза на медиуми
Friday, May 9, 2025
Ресурсен центар
No Result
View All Result
NEWSLETTER
Marketing365
Контакт
  • ТЕМИ НА ГОДИНАТА
    • Женско претприемништво
    • Сајбер безбедност
    • Финансиска писменост
    • Македонски визуелен идентитет
  • Во фокусот
    • Истражувања
    • Колумни
    • Интервјуа
  • Маркетинг & Адвертајзинг
    • #MKAgencyLife
    • Креативен импулс
    • Digital
    • Герила маркетинг
    • Политички маркетинг
  • ПР
  • Медиуми
  • Компании
    • FMCG
  • Настани
Marketing365
  • ТЕМИ НА ГОДИНАТА
    • Женско претприемништво
    • Сајбер безбедност
    • Финансиска писменост
    • Македонски визуелен идентитет
  • Во фокусот
    • Истражувања
    • Колумни
    • Интервјуа
  • Маркетинг & Адвертајзинг
    • #MKAgencyLife
    • Креативен импулс
    • Digital
    • Герила маркетинг
    • Политички маркетинг
  • ПР
  • Медиуми
  • Компании
    • FMCG
  • Настани
No Result
View All Result
Marketing365
No Result
View All Result

Колумна на Тамара Јованов Апасиева: Дали и лошиот маркетинг е добар маркетинг?

11/05/2022
in Во фокусот, Колумни, Најнови вести
Сподели на FacebookТвитниСподели на LinkedIn

Автор: Проф. д-р Тамара Јованов Апасиева, професор од областа маркетинг на Економски факултет – Штип, УГД, советник за развој на женско претприемништво при Националната платформа за женско претприемништво и бизнис консултант

Неретко, кај нас, но и пошироко, може да се слушне повторување и верување во тезата дека „и лошата реклама, е добра реклама“ или „и лош маркетинг, е добар маркетинг“. Ова е под претпоставка дека зборувањето за одреден бренд, дури и да е негативно, на крај ќе доведе до поголема свесност за истиот и следствено и поголема продажба. До извесен степен ова е разбирливо, бидејќи поширката јавност под маркетинг, најчесто подразбира продажба и реклама, затоа што ова се активностите со кои секојдневно се среќава во својот однос со компаниите.

р е к л а м а

Иницијално, тезата е поставена во 19ти век како „не постои лош публицитет“, од страна на претприемачот и основач на модерниот американски циркус, Phineas Taylor Barnum.

Сепак, мора да се запрашаме дали навистина е и точна?

Накратко, НЕ!

Ако ова беше вистина, брендовите немаше да применуваат кризен (PR) менаџмент, ниту ќе издаваа соопштенија на извинување, како вo примерот на Snickers  во Шпанија, за пораката „Ти не си ти, кога си гладен“ или Volkswagen за промотивното видео за Golf 8; политичарите или јавните личности немаше да се грижат за својот кредибилитет и да менуваат PR агенции, туку ќе продолжуваа со своите замислени активности, без оглед на повратниот одговор од целната публика или пошироката јавност.

Малку подолго објаснување ја прикажува пошироката слика.

Маркетинг е многу повеќе од само реклама и продажба. Верувањето дека маркетинг е продажба и реклама е поблиско до застарениот, продажен деловен концепт на работење, кој сѐ уште го применуваат значаен дел од нашите домашни компании. Компанија која знае што прави на пазарот, своите активности (треба да) ги насочува кон актуелниот општествен маркетинг концепт и градење на љубов кон брендот (посакувани производи/услуги со брзо постигнување на задоволство кај потрошувачите и долгорочен позитивен ефект за општеството).

Маркетингот, Американската маркетинг асоцијација, го дефинира како „активности, сет од институции и процеси, за креирање, комуницирање, испорачување и размена на понуди кои имаат вредност за потрошувачите, клиентите, партнерите и општеството во целина.“ Тој може да се објасни и во поширок контекст како стратешко размислување и делување, во насока на остварување на однапред поставени мудри (SMART) цели. Клучен збор: стратешко и цели. Притоа, рекламата и продажбата се само дел од активностите, кои во комбинација со сите останати, треба да обезбедат остварување на целите на компанијата.

Стратешко размислување и делување, значи дека компанијата, освен насоченост кон оперативна ефикасност (обид за правење на активностите подобро од другите), развива и одредена позиција на пазарот која е различна од останатите (преземање на сет активности различно од другите или преземање различен сет на активности).

Од стратешката ориентираност во размислувањето, преку истражување на пазарот (и потрошувачите), треба да произлезат идеи за визија, мисија, цели (резултати) и активности (делување) во насока на остварување на целите на компанијата.

Овде се наметнува прашањето, кои/какви можат и треба да бидат тие цели (резултати)?

Целите на една компанија/бренд, наспроти популарното размислување за зголемување на профитот како единствена цел, сепак можат и треба да бидат најразлични. Целите, согласно стратешкиот правец на движење на компанијата, се директно поврзани со низата различни активности и маркетинг елементи, а не само со продажба и профит.

Така на пример, целите можат да бидат поставени во насока на воведување нови производи во асортиманот, влегување на нови пазари и/или во нов бизнис, зголемување на продажбата и профитот, зголемување на свесноста за и/или допадливоста на брендот, решавање на општествен проблем, вработување на таленти, намалување на трошоци од работењето итн.

Комбинацијата од остварени цели (постигнати резултати), преку синергетски ефект, треба да доведе до долгорочно профитабилно работење и да овозможи одржливост, како и раст и развој за компанијата. Притоа, не секогаш и од секоја цел, бараниот резултат е профит. Целта пак, се смета за остварена, ако го даде посакуваниот резултат, а резултатот за различни цели, се мери преку различни квалитативни и квантитативни клучни параметри (мерки), а не само преку мерките за поврат на инвестиција, остварена продажба или профит.

Еве неколку примери:

  • Ако целта е зголемување на свесноста за конкретен бренд пред одредена целна публика во даден временски период, нејзиното исполнување може да се мери преку бројот на луѓе од целната група, кои слушнале за брендот пред и по кампања; или преку бројот на спомнувања (social mentions) или пребарувања на брендот на утврдени медиуми. Притоа е многу важно, не само колку се зборува, туку и што се зборува (позитивно или негативно).
  • Ако целта е зголемување на бројот на посетители на веб страна, резултатот ќе се мери преку бројот на посетители, пред и по кампања.
  • Ако целта е допадливост (сентимент) на брендот, резултатот може да се мери преку бројот на луѓе на кои им се допаѓа (не им се допаѓа или се неутрални) пред и после кампања или други активности.

Притоа, во одредување на целите, мерките и активностите, нужно е да се знае во која фаза од т.н. продажна инка или конверзија се наоѓа потрошувачот, затоа што има голема разлика од потенцијален потрошувач, до заинтересиран, можен или реален потрошувач, како и развојната фаза во која се наоѓа компанијата и нејзините производи/услуги. За различните фази треба да се преземаат различни маркетинг активности, со различни цели и соодветни мерки за секоја од нив. На оваа тема, во следна прилика.

Наспроти влијанието на личната перцепција кое може да се јави кај секој од нас, добар маркетинг не е она што нам лично ни се допаѓа, ниту пак, лош маркетинг е она што лично не ни се допаѓа. Целната публика на компаниите е поголема, неретко и различна од нас самите. Наједноставно кажано, добар маркетинг е оној кој дава (добри) резултати за бизнисот (ги исполнува поставените цели), а лош маркетинг е оној кој не дава резултати (не ги исполнува целите) или создава штета (нарушен имиџ, губење потрошувачи, бојкотирање на брендот, намалена продажба, слаб профит…). За да утврдиме дали е едното или другото, треба да го следиме исполнувањето на мерките, за секоја од целите.

Актуелен пример за следење на темата е најновата кампања на Краш „Биди дел од промената“ со бреднот Domaćica (#IJaSamDomacica). Релативно рано е да се заклучи дали на крај ќе биде пример на добар или лош маркетинг, а одредени анализи покажуваат и дека името на брендот се спомнува со зголемен интензитет во однос на периодот пред кампањата, сепак има и важен фидбек (доминантно негативни коментари од целната публика на социјалните мрежи) кој сигнализира на одредени пропусти во процесот на реализација.

Додека ние го следиме текот на настаните (ако ни е од интерес), компанијата би требало да го следи исполнувањето на мерките и при сигнал за евентуална PR криза, брзо да преземе корективни активности за контрола над ситуацијата.

р е к л а м а
EVN Banner

Вечерен бриф

Маркетинг365 вечерен бриф

* indicates required

За нас

Маркетинг365 (М365) е прв македонски портал кој во фокусот ја има маркетинг, медиа и ПР индустријата во Македонија.
Формиран е во 2011 година и во своето досегашно постоење има добиено неколку домашни и меѓународни признанија вклучувајќи ги и “Блог на годината“ (прво место, 2011 и 2015 година), “Највлијателен балкански блог кој доаѓа од Македонија“ (прво место 2012) и “Најдобар бизнис-информативен веб сајт“ (второ место, 2014)…….Прочитај  ПОВЕЌЕ

marketing365-logo-transparent

  • Импресум
  • Контакт
  • Датабаза на агенции во Македонија
  • Политика за приватност на Marketing365 (Privacy Policy)

 

Member of

  • Импресум
  • Контакт
  •  Ценовник за огласување
  • Политичко рекламирање 2024
  • About (English)

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

Користиме колачиња за да го оптимизираме Вашето искуство на нашата веб страна. Со кликање на "Прифати ги сите" се согласувате на користење на сите колачиња. Можете и да кликнете на "Избери колачиња" за сами да изберете кои од нив ќе бидат активни.
Избери колачињаПрифати ги сите
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT
No Result
View All Result
  • Најнови вести
  • Во фокусот
    • Колумни
    • Интервјуа
    • Истражувања
  • Маркетинг & Адвертајзинг
    • #MKAgencyLife
    • Креативен импулс
    • Digital
    • Герила маркетинг
  • ПР
  • Медиуми
  • Настани
  • Компании
  • Огласи за Маркетинг/ПР работа
  • ДАТАБАЗА НА АГЕНЦИИ
  • ДАТАБАЗА НА МЕДИУМИ
  • Контакт
  • Ценовник за огласување
  • Политичко рекламирање

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.