Во сферата на медиската индустрија, дигиталната трансформација претставува клучен момент. Дознајте како Hanza Media се прилагодува на овие промени, каква ќе биде улогата на вештачката интелигенција и нејзиното влијание врз иднината на медискиот пејзаж во 7-та епизода на SoMoCast.
Како генерален дигитален директор, Стипе Грубишиќ пристигнал во Hanza Media пред четири години, а неговото медиско патешествие започнало пред 20 години во Večernji list, а својот талент подоцна го усоврши во EPH, Adria Media и Index. Се испробал и во агенцискиот живот, но на крајот решил дека неговото место е на другата страна – кај медиумите. За тоа како изгледа моментално медискиот пазар во Хрватска и во која насока се движи, Стипе зборуваше во седмата епизода на SoMoCast.
Тој нагласи дека издаваштвото повеќе не е толку интересно за технолошките компании. „Во последните десет години, издавачите повеќе не се главните ѕвезди во светот на CMS (Content management system – Систем за управување со содржина). Фокусот е свртен повеќе кон онлајн купувањето. Да се најде квалитетна алатка за издавачите кои се занимаваат со печатење е предизвик, бидејќи таквиот деловен сегмент е релативно нов, технолошки прибирлив, и се чини дека издаваштвото како пазар повеќе не е толку интригантно. На пример, бевме во преговори за нашиот сопствен CMS и повеќето од давателите на CMS услуги со кои разговаравме се фокусираат на онлајн трговијата“ – објаснува Грубишиќ.
Тој посочува дека околу една третина од буџетот е наменет за индиректна продажба, која значително порасна и е на врвот на развојот. Иако банерите се сè уште важни, нивното значење на домашниот пазар, како и класичните односи меѓу агенциите и медиумите, видно опаѓа, а сѐ повеќе работите се насочуваат кон индиректни форми на огласување преку различни технолошки платформи, објаснува Стипе.
Промените во колачињата од трети страни се една од актуелните теми во медиумите, а според мислењето на Стипе, тие ќе имаат најголемо влијание врз оние кои немаат структурирана стратегија за тој деловен сегмент. Посебно помалите медиуми би можеле да се соочат со најголемите предизвици бидејќи адаптацијата би претставувала значителен трошок, па дури и ако успешно ја спроведат – финансиската придобивка нема да биде споредлива со поголемите медиумски куќи, што, релативно кажано, би било неповолно за нив. гледајќи низ призмата на AdEx.
Билтени и претплатување на хрватскиот медиумски пазар
Хрватска е позната по својата голема консумација на медиумски содржини. Претходно се наоѓала меѓу првите пет земји по гледаност на телевизија, а денес можеби се наоѓа во првите десет. Интернет порталите бележат значителен број посетители, а истите луѓе често се враќаат. Стипе смета дека тоа е резултат на големата лојалност на Хрватите кон медиумите, поради што билтените (newsletter-и) не биле успешни на хрватскиот пазар: „Мислам дека нивото на посветеност на нашата публика кон медиумите е нешто што ретко се гледа на други пазари. Билтените не функционираат како во другите земји, освен можеби во продажбата, бидејќи имаме лојална публика која редовно се враќа на веб-страниците, создавајќи природен ангажман на корисниците“.
Додуша, сите медиуми имаат билтени, па Hanza Media работела и со програмата Google News Initiative. Имено, за време на пандемијата, Google покрена иницијатива за соработка со медиумите, обезбедувајќи алатки и едукативни програми, па Стипе им препорачува на медиумите да ја истражуваат оваа иницијатива бидејќи нуди различни програми и алатки.
И на глобалниот и на хрватскиот пазар има многу „нови мали медиуми“ кои се нарекуваат инфлуенсери, иако овој пазар сè уште не е соодветно регулиран во рамките на медиумите. Стипе ја спореди сегашната ситуација со појавата на интернетот: „Исто како што порано интернетот беше потполно непозната работа и можевте да правите сè бидејќи немаше регулатива, мислам дека инфлуенсерите во моментов се во фаза каде што многу веројатно наскоро едноставно или ќе се сметаат за медиуми или ќе им направат некоја посебна регулатива во која, на најдобар хрватски начин, даночната администрација ќе го земе својот дел, а државата ќе постави некои правила, како и за сѐ друго“.
Насоката на дигитален развој во Hanza Media и вештачката интелигенција
Hanza Media има реноме и наследство на водечка издавачка куќа во Хрватска, што подразбира побавно донесување одлуки за големи дигитални промени, што исто така го претставува „мајндсетот“ на хрватското население кое „не сака промени“. Меѓутоа, Стипе смета дека Hanza Media се движи во таа насока и дека појавата на вештачката интелигенција како нова алатка ќе биде исклучителен „ветер во грб“ кој треба да ја замени „секирата“ со „моторна пила“ и со тоа да ја направи работата на новинарите полесна и побрза, но дека создавањето и хуманоста се сепак предност на човекот.
Вештачката интелигенција носи двосмислени предизвици. Од една страна, постои стравот да не бидеме преплавени од масовното генерирање содржини, што може да предизвика намалување на квалитетот и ширење на лажни вести. Од друга страна, постои надеж дека вештачката интелигенција ќе произведува толку многу лоши содржини, што би предизвикало квалитетните содржини со препознатлив бренд да добијат поголема важност. Стипе верува во второто сценарио, сметајќи дека квалитетната содржина би имала повисока цена поради зголемената заситеност со сомнителни вести. Според него, медиумите со веќе споменатото наследство/традиција и квалитетно новинарство би можеле да профитираат во такво опкружување бидејќи вистинската вредност на квалитетните содржини би била ценета во свет во кој се произведуваат сѐ повеќе масовни информации.
Сите новости поврзани со SoMo Borac може да се следат преку нивниот newsletter, на официјалната веб-страница, или преку профилите на социјалните мрежи Facebook, Instagram и LinkedIn. Поткастот SoMoCast се реализира во соработка со стриминг платформата VOYO, а може да се гледа на следните канали: YouTube, Spotify, Deezer, Apple Podcasts и Google Podcasts.